Pereiti prie turinio

naujasvilkas

Patvirtinti nariai
  • Pranešimai

    463
  • Užsiregistravo

  • Lankėsi

  • Atsiliepimai

    0%

Reputacijos išklotinė

  1. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į xau Nuorodų sąrašas skirtas norintiems emigruoti į UK 101 help   
    geras, straispnis, įmesiu šiek tiek savo patirties...
    Atvykę galit iškart pasiimti sim kortą iš bet kurio didesnio prekybos tinklo. Aš asmeniškai turėjau Sainsbury Mobile, bet yra ir kitų gerų planų giffgaff, EE, O2. Kam reikės interneto (geras dalykas esantiems Londone) tai gal geriau imt bundle pack(menesinis abonentas), nes PAYG (pay as you go) brangokai ima už MB. Telefonas pravers visais atvejais, registruojantis dėl NIN, CV ir t.t.
    Kas važiuoja y statybas reikės išsilaikyti CSCS (saugos ir sveikatos korta), be jos nieks neįleis į normalesnę statybvietę, žemiausia kategorija labourer (žalia korta). plačiau čia: http://www.cscs.uk.com
    Transportas londone brangus malonumas jei žinote kokioje zonoje gyvensite ir kur reiks važiuot į darbą galite pasiskaičiuot išlaidas http://www.oystercalculator.co.uk/ . Tarifai skiriasi, man labiausiai apsimokėjo kaskart papildinėt savo Oyster card, nes nevisada važiuodavau vienodais maršrutais, be to yra skirtumas kuriuo paros metu važiuojate, piko metu nuskaitys daugiau.
    Maistas nėra brangu, bet patarčiau iššsiimti nuolaidų kortą centro kuriame lankysitės dažniausiai, pildosi taškai ir t.t., tam pačiam Sainsbury gaudavau nuolaidas telefono papildymui ir šiaip visokias akcijas daro jie ten.
    Dėl NIN'o, gali tekt palaukti kol atsiųs dokumentus, mano atveju aš laukiau kokias tris savaites. Per pokalbį jei nesat užtikrinti savo anglų kalba galite eiti su pažystamu kad pavertėjautų. Klausinės paprastų dalykų - ar dirbate, kada atvažiavote, kiek ilgai ketinate dirbti ir pan.. Man viskas užtruko max penkias minutes, bet šalia sedėjo vienas bulgaras su drauge, jis angliškai nė žodžio tai matėsi kad žmogus jaudinasi, anglė iškart atkreipė dėmesį, pradėjo klausinėt ar tau viskas gerai :)
    Dėl adreso patvirtinimų paprašykite kad nuomininkas įtrauktų jus į saskaitos gavėjų sąrašą (pvz už elektrą, ar dujas), paslaugų tiekėjas greičiausiai paskambins ir paprašys pakalbėti su jumis ir gauti iš Jūsų patvirtinimą kad toks esate ir kad norite būti įtraukti į tą sąrašą. Gavę naują sąskaitą už paslaugas su savo pavarde galėsite atsidaryti sąskaitą banke.
     
    trumpai tiek.
  2. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į mantas666 Nuorodų sąrašas skirtas norintiems emigruoti į UK 101 help   
    Kadangi pilna temų kuriose klausinėjama tų pačių klausimų dar ir dar kartą, šita tema turėtų padėti
     
    Ieškau būsto:
     
    http://www.zoopla.co.uk/
    http://www.gumtree.com/
    http://www.rightmove.co.uk/
    https://www.spareroom.co.uk/
     
     
    Manau daug kas naudojasi socialiniais tinklais, tai einam į facebook ir rašome frazę pvz: „londono lietuviai“ „liverpool lietuviai“ ir t.t. pagal norimą miestą
    pagal išvestus rezultatus galime patys peržvelgti kas skelbiama. Jei nieko nerandate,- tada patys parašote trumpai: „ieškau kambario londone, kuo arčiau centro ar sakykim kings kross station“.
    P.S.
    Pinigai mokami skirtingai, imamas depozitas, taip kad važiuojantys pirmą kartą pasiimkite daugiau pinigų, nes 500 svarų neužteks,jei važiuojate patys vieni ne pas pažystamus.
     
    Ieškau darbo:
    Visų pirma siūlyčiau nepatingėti parašyti CV, turėti savo formalią nuotrauką tinkančią dokumentams, juk kai kuriuose darbuose daromi darbuotojo pažymėjimai
     
    https://jobsearch.direct.gov.uk/JobSearch/Browse.aspx
    http://www.cv-library.co.uk/
    http://www.gumtree.com/
    http://www.totaljobs.com/
    http://www.indeed.co.uk/
    http://www.reed.co.uk/
     
    Ieškau darbo per agentūrą savo norimame mieste: einam į Google ir rašom frazę pvz: London recruitment agencies, tada pasirenkam kokią svetainę ir pažiūrim, ką gi jie gali pasiūlyti. Nes tikrai yra agentūros, kurios neskelbia niekur savo siūlomų darbų išskyrus savo svetainėje, žmonės informuojami tik tie, kurie yra registruoti joje. Na jei jau radote ką nors tinkamo, tai griebiat telefoną ir pasiskambinat, jei sąskaitos neturit- rašykit email (Anglijoje tikrai populiari komunikacijos forma), kartais gali būt padaryta kontatinė forma pačiame puslapyje.
     
    Jei jau važiuojate ir prastai su anglų kalba arba norite dirbti su tautiečiais + kitos jūsų asmeninės priežastys ieškote informacijos lietuvių kalba štai kelios nuorodos vertos dėmesio
    http://www.lzskelbimai.com/
    http://www.anglija.today/skelbimai/
    http://www.anglija.lt/skelbimai/
    http://www.lietuviai.co.uk/skelbimai
     
     
    Aš važiuoju pirmą kartą ko man reikia tik atvažiavus?
     
    NIN- National insurance number- socialinio draudimo numeris
    Skambinate į jobcenter registruojatės susitikimui
    https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number
    Ateinat laiku! Pasikalbat, užpildot popierius ir laukiat laiško.
    Jei neturite NIN ir pradėjote dirbti,- ne bėda darbdavys jus iš karto apdraudžia laikinu socialiniu draudimu. Bet laikui bėgant jis pats pradės reikalauti kad pasidarytumėt pastovų soc. draudimo numerį.
     
    Banko kortelė- yra daug bankų, bet ne visi iškart atidarys jums sąskaitą, dažnai prašo adreso patvirtinimo (tai gali būt: būsto nuomos sutartis, laiškas/patvirtinimas iš darbovietės, kad jums reikia banko sąskaitos). Na man paprasčiausią pirmą kotelę išdavė Lloyds bank.
    Kai jau susipildėte dokumentus kortelei gauti turite palaukti, gausite du laiškus nurodytu adresu. Vienas bus kortelė, kitas- slaptažodis.
    Pradėjote dirbti, bet dar neturite kortelės?- Na darbdavys gali jums algą išmokėti čekiu, kurį išsigryninsite.
     
    Ką pasiimti važiuojant iš Lietuvos?
    Pasas/ID
    Teisės jei turite gali praversti, laikui bėgant galėsite pasikeisti į UK
    Iš buvusios draudimo kompanijos galite išsiimti tokį lapą (būtinai anglų kalba) apie savo vairavimo patirtį už paskutinius 5 metus, jei buvote drausmingas vairuotojas be avarijų (ne visos, bet kai kurios draudimo kompanijos priima šitą dokumentą kaip claim bonus ir auto draudimas gali tapt pigesniu)
    Jei galite gaut kažkokias rekomendacijas arba darbo patirtį patvirtinantį dokumentą taip pat pasiimkite (čia jau priklausomai nuo situacijos) pamenu manes paprašė darbo patirties patvirtinimo už paskutinius 5 metus registruojantis į agentūrą ir ieškant darbo (keista ar ne)
     
    Kiek pinigų man reikia?
     
    Čia toks klausimas, kuros neturi tikslaus atsakymo. Tai priklauso nuo to kokiame mieste gyvensite, kiek mokėsite už nuomą, ar į darbą važinėsite ar galėsite tiesiog nueiti. Maisto kainos- na už 50 svarų savaitei dviese prasimaitinti galima tikrai. Aš kažkada išvažiavau su 1000 svarų, užteko :D
     
    Pats blogiausias laikas išvykti
     
    Pats blogiausias laikas išvykti pačiam, ne pas pažįstamus ir neturint jokio darbo pasiūlymo yra savaite prieš naujus metus ir visas sausio mėnesis. Prieš pačius naujus metus, kaip ir viskas gerai siūlo laikinų darbų, nes visos kompanijos turi pasiūlymų,- visi viską perka/gamina šventėms. (darbo iki švenčių dažnai būna tiek, kad prašo/reikalauja pastoviai dirbti viršvalandžius) Tokie laikini darbai baigiasi iškart po kalėdų ir tas blogasis laikotarpis (kai nėra darbo pasiūlymų dėl sumažėjusių pirkimų/ gamybos) baigiasi daug maž po sausio mėnesio.
     
    Būtų malonu, jei temą prikabintų viršuje, nes tokie klausimai tikrai buvo ir bus dar ilgai...
  3. Patinka
    naujasvilkas gavo reakciją nuo ShoX Padekit surinkti Kompiuteri   
    Apsimoka jei negaila tų kelių litų dasimest.
  4. Patinka
    naujasvilkas gavo reakciją nuo Edgarasx Padekit surinkti Kompiuteri   
    Variantas jei neoverclock'insi kitaip kazin ar imanoma ikisti 4690 ir r9 270x :)
    mobo http://www.skytech.lt/gah97hd3-gigabyte-gah97hd3-h97-dualddr31600-sata3-raid-hdmi-dvi-dsub-atx-p-192828.html
    cpu http://www.skytech.lt/bx80646i54690-intel-core-i54690-quad-core-350ghz-6mb-lga1150-22nm-84w-vga-box-p-193639.html
    ram http://www.skytech.lt/bls2cp4g3d1609ds1s00ceu-ddr3-crucial-ballistix-sport-8gb-2x4gb-1600mhz-cl9-15v-p-108585.html
    vga http://www.skytech.lt/gvr927xoc2gd-gigabyte-radeon-270x-2gb-ddr5-256-bit-hdmi-dvi-p-166677.html
    hdd http://www.skytech.lt/wd10ezex-vidinis-diskas-blue-1tb-sata3-7200rpm-64mb-p-125133.html
    ssd http://www.skytech.lt/ct128m550ssd1-crucial-ssd-m550-128gb-sata-6gbs-mlc-readwrite-550350mbs-p-184301.html
    psu http://www.skytech.lt/fsp60050arn-psu-fortron-fsp600-50arn-88600w-aktyvus-pfc-p-172493.html
  5. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Kernius Kaip sužinoti Skype vartotojo IP adresą   
    Gavau keletą privačių žinučių, su klausimais, kaip sužinoti Skype vartotojo IP adresą.
  6. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į ViktorasN Lietuvių VBE 2014   
    Tiesiog jie vertino 100 balei sistemoj, o ne 50 kaip mokyklose tie 34 taskai butu 17/50 jei mokykloj rasytum, o pagal nauja tvarka 34 tasku = 20 VBE balu
  7. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Elektrike Lietuvių VBE 2014   
    Gavai tiek balų, kiek parašyta (20). Daugino iš dviejų taškus, reiškia iš 50 surinkai 17.
  8. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į vitalijus11 Lietuvių VBE 2014   
    Islaikiau bachurai, tikrai nesitikejau, netgi 26 balai, myliu visus! :D Einu gert
  9. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Lukas L Istorijos VBE   
    34 parašiau, jog teigiama- gynė Lietuvos vientisumą, garbę, o neigiama - kiekvienas žiūrėjo asmeninės naudos, kas kartais neleisdavo susitarti.
    35. Problema - Teisingumo stoka. Paaiškinimas - nebuvo tikslių įstatymų, žmonės, padarę nusikaltimą, lengvai gali išsisukti nuo bausmės.
  10. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Elektrike Lietuvių VBE 2014   
    Priklauso nuo kitų egzaminų ir kur stoja.
  11. Patinka
    naujasvilkas gavo reakciją nuo taras7 Lietuvių VBE 2014   
    oi neee :D
  12. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į qquint Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    čia kaip du kūrinius vienoj pastraipoj lygini, net nežinau kaip tiksliai paaiškint, gal geriau paklausk savo lietuvių mokytojos ji geriau apibrėš :D
  13. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Ignaz Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    Dar radau info :)
    lietuviu konsp .pdf
    lt knyga pries egzamina.pdf
  14. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Kamile Kaip rašyti samprotaujamąjį rašinį?   
    TRUMPA ĮŽANGA
     
    Už akių užkliuvo dar viena tema ir keli pranešimai apie tai, kad lietuvių kalbos egzaminas su tuo prakeiktu rašiniu - misija neįmanoma. Nors ir yra parašyti keli straipsniai apie tai, kaip (gerai) išlaikyti lietuvių egzaminą, rašant samprotaująmą rašinį, visgi jaučiu, kad turiu ką papasakoti ir pati - galbūt ir todėl, nes žinau - uždarbis.lt kažkiek prisidėjo prie to, kad vis dėl to išlaikiau tą egzaminą, neperskaičius nė vienos rimtos privalomos knygos (tik apysakas/apsakymus,eilėraščius). Taigi, jei esi būsimas/esamas abiturientas ir nori (gerai) išlaikyti egzaminą bei ruošiesi rašyti sampr. rašinį, perskaityk ar bent akim permesk straipsnį - tikiuosi, bent kažkuo padėsiu. Gero skaitymo!
     
    ĮVADAS
     
    Visų pirma, manau, reikėtų paminėti - straipsnyje labiau akcentuosiu tai, kokios struktūros reikėtų laikytis rašant rašinį, kaip išvengti stiliaus klaidų bei kaip "sudominti" vertintoją, kad jis nepastebėtų, kad nebuvai pats uoliausias mokinys ir neperskaitei tų 500 puslapių apie kunigo emocinius išgyvenimus ar n+1 knygos apie tai, kaip sunkiai laukuose dirba žmonės, o kaimo gyvenimas - tai ne tik šokiai ir linksmybės. Vėlgi, jei ieškai patarimų kaip konspektuoti knygas ar nori rasti naudingos medžiagos egzaminui, siūlau aplankyti šią temą ir perskaityti visus pranešimus, nes buvę abiturientai nemokamai (čia parduoda) dalinasi savo sukaupta medžiaga. Taip pat perskaityk visą šiątemą, yra keli mano komentarai apie rašinius/pastraipas (oh well, aš ne mokytoja, tik komentavau, kaip, mano manymu, reikėtų rašyti).Tikiuosi, kas nors pravers.
     
    (Taip pat noriu pasakyti, kad čia tik MANO patirtis su lietuvių VBE ir MANO nuomonė, kaip efektyviai reikėtų pasiruošti rašiniui (struktūros atžvilgiu). Jei Tave mokytoja moko, kad reikia rašyti kitaip - tai geriau taip ir daryk ir tikėkis, kad rašinio vertintoja, tikrinanti Tavo darbą, yra tokios pat nuomonės, kaip ir Tave mokanti mokytoja.)
     
    BENDRAI
     
    Jau turbūt žinai, kad lietuvių kalbos rašinyje reikės parašyti bent 500 žodžių, o remtis bent vienu iš trijų skliausteliuose nurodytu autoriumi. Jei nesiremsi nė vienu iš pateiktų autoriumi, tačiau temą atsakysi idealiai, nepadarysi nė vienos gramatikos klaidos, o stilius tiesiog blizgės - vistiek egzamino neišlaikysi. Taip pat ir su žodžiu skaičiumi - jei neparašysi bent pusės (o tiek tikrai parašysi, jei laikysiesi mano (ir daugumos mokytojų, bet jos, deja, dažniausiai 'normaliai' nepaaiškina) rekomenduojamos struktūros) tiek - egzamino neišlaikysi. Truputį kvaila, bet ką darysi - turbūt čia tokia mini apsauga, kad neateitum su jau parašytu rašiniu bendra tema ir nepritaikytum jo siauresnei temai.
     
    NUO KO PRADĖTI?
     
    Vieno konkretaus atsakymo į šį klausimą nėra, nes visiems rašinys rašosi skirtingai. Dalinuosi tik tuo, kaip rašau aš pati.
     
    Visų pirmą, perskaitau temą ir pasibraukiu 'raktinius' (svarbiausius) žodžius, iškeliu probleminį klausimą. Tada - sugalvoju teiginius. Jei rašysi trijų dėstymo pastraipų rašinį, siūlau sugalvoti 4 teiginius ir silpniausią - išbraukti. Sugalvojus teiginius mąstau, kuo galėčiau remtis: autorius, kūrinys, koks kūrinio parašymo kontekstas? Kai visą tai turiu, pradedu rašyti įžangą.
     
    Kiti žmonės daro atvirkščiai - pirmą sugalvojo autorius, kūrinius ir tada pagal tai galvoja teiginius - nežinau, čia priklauso kaip kam patinka ir nuo to,kiek kūrinių esi perskaitęs. Esmė ta, kad siūlau nepradėti rašyti įžangos be aiškių teiginių, tada, manau, nebus minties šuolių ir bus aiškesnis/įtaigesnis perėjimas nuo įžangos prie dėstymo.
     
    KAIP REIKIA SUPRASTI, KURIS ŽODIS TEMOJE - RAKTINIS?
     
    Kaip ir minėjau aukščiau, tik perskaitęs tema nepradėk rašyti įžangos - visų pirma "susibraukyk"/"susinumeruok" žodžius pagal svarbą - taip turėsi aiškią viziją, į kurią pusę Tavo rašinys turi "eiti", ką svarbiausia paminėti antrame įžangos sakinyje.
     
    Pasisekė tiems, kurie turi gabumą iškart pamatyti ko reikalauja tema. Deja, ne visi tai geba, todėl siūlau vadovautis keliomis paprastomis taisyklėmis:
     
    1) Jei tema formuluota klausimu, tai gali iškart nubraukti pirmą sakinio/temos žodį ("Ar", "Kodėl", "Kas", "Ką" ir t.t" ), nes jis TIKRAI nebus raktinis žodis
     
    2) Dažniausiai (arba greičiausiai visada) svarbiausias raktinis žodis - daiktavardis. Daiktavardis - tai "daiktas", žodis atsako į klausimą "kas tai?". Pavyzdžiui: tėvynė, siela, meilė, maištininkai, pareiga, ištikimybė ir įvairūs šių žodžių linksniai. Bėda yra ta, kad dažniausiai temoje yra daugiau nei vienas daiktavardis (pavyzdžiui, praietų metų tema: "Ar atlaidumas – silpno žmogaus bruožas?" turi net 3 daiktavardžius: "atlaidumas", "žmogaus" ir "bruožas". Mano supratimu, lengviausias būdas atskirti svarbiausią raktinį žodį, tai įsivaizduoti, kaip skambėtų tema, jei to žodžio išvis nėbūtų - tiesiog skaitant temą jį praleisti ir pagalvoti ar būtų apie ką rašyti, jei toks žodis temoje negzistuotų arba jį pakeitus kitu, tema įgautų visai kitą prasmę. Pavyzdžiui "ar kažkas - silpno žmogaus bruožas" (=Ar neatsakomybė - silpno žmogaus bruožas?). Visiškai pakeičia prasmę, tiesa? Jei išimtumėte "bruožas" ar "žmogaus", vistiek rašinyje reikėtų kalbėti apie atlaidumą, bet jei išimi iš temos "atlaidumas" - jau tema visiškai pasikeičia, TODĖL ŠIS ŽODIS IR YRA RAKTINIS .Kai susirasi pagrindinį raktinį žodį, jį galėsi (ir turėsi) panaudoti ĮŽANGOJE - apie tai, truputį vėliau.
     
    3) Kai susirandi svarbiausią daiktavardį, ieškok apibūdinimo, nukreipiančio apie ką reikia kalbėti rašinyje. Dažniausia tas žodis parodo rašinio kryptį, susiauriną temą: "SKIRTINGOS epochos", "SILPNAS žmogus", "vaizdavimo KAITA", "Humaniškumas - ESMINIS žmogaus gyvenimo principas" ir t.t. Kartais tokio žodžio nėra - tai reiškia, kad gali pats nulemti savo rašinio kryptį arba pati tema jau būna susiaurinta. Pavyzdžiui: "Kodėl pasauliui reikia maištininkų?" - juk nekalbėsi, kad pasauliui nereikia maištininkų, nes jie silpni, arogantiški, nes pati tema tau jau nurodo apie ką reikės kalbėti. Šį raktinį žodį dažniausiai reikia panaudoti paskutiniame įžangos sakinyje - probleminiame klausime, bet apie tai taip pat vėliau straipsnyje.
     
    4) Nepamirškite pažiūrėti ar temoje nėra "aplinkybių", nurodančių apie ką reikia kalbėti. Pavyzdžiui, žodžių: "šių dienų" ("ar šių dienų žmogus gali būti laimingas?"), "visą laiką" ("kodėl asmuo turi tobulėti visą laiką") ir t.t, nes šie žodžiai, kaip ir minėjo Tomas, tampa labai svarbūs.
     
     
    STRUKTŪRA
     
    Rekomenduoju rašyti įprastinį penkių (keturių) pastraipų rašinį - taip ir pačiam bus lengviau ir vertintojui priimtiniau, kadangi viskas paprasta ir struktūriška.
     
    Taigi, Tavo rašinys turėtų susidėti iš trijų dalių ir penkių (keturių) pastraipų:
     
    1. ĮŽANGA
    2. DĖSTYMAS - I teiginys,
    DĖSTYMAS - II teiginys
    DĖSTYMAS - III teiginys (nebūtina, jei manai, kad pakankamai išplėtojai temą ir peržengei 500 žodžių ribą)
    3. IŠVADOS/APIBENDRINIMAS
     
    Sakoma, kad geriausia dėstymo pastraipas numeruoti tokia tvarka: stipri, silpniausia bei stipriausia (dramblio šeimos principas, ar kaip jis ten vadinasi...), tačiau vėlgi - jei Tau tavo teiginys/pastraipa atrodo stipriausias, nereiškia, kad ir vertintojui jis toks pats bus, juk kiekvieno nuomonė skirtinga, todėl nesiūlau į tai kreipti dėmėsio, nors pati II dėstymo pastraipą dažniausiai rašydavau tokią, kurioje nesiremiu literatūra, o teiginį argumentuoju istorija (dažniausiai), spektakliu ar matytu filmu (retai taip dariau (arba greičiausiai niekad), bet sako, kad irgi geras argumentas). Jei nori remtis tokiu pastraipų išdėstymo principu, SIŪLAU:
     
    I dėstymo pastraipa - remiamasi literatūra (autoriumi ar jo biografija, bet NEBŪTINAI 'privalomu' t.y. gali remtis ir užsienio rašytoju, 'neprograminiu' lietuvių rašytoju, "programiniu" lietuvių rašytoju, bet ne iš "skliaustelių" ir tt.
    II dėstymo pastraipa - argumentuoji istorija, kultūra (menu), matytu filmu ar savo patirtimi (mažiausiai svarus argumentas)
    III dėstymo pastraipa - "stipriausia", todėl joje reikėtų remtis privalomu autoriumi iš skliaustelių.
     
    O dabar konkrečiau apie kiekvieną dalį: įžangą, dėstymą ir apibendrinimą....
    KAIP RAŠYTI ĮŽANGĄ?
     
    Turbūt visiems teko girdėti apie tai, kad darbdavys, pamatęs Tavo CV, jam skiria 30 sekundžių ir iškart nusprendžia: patikai jam ar ne - panašiai yra ir su rašiniu. Pirma rašinio dalis svarbiausia ir tik ji lemia ar darbą skaitys su susidomėjimu, ar todėl, kad reikia. Sakysite, kad mokytojai privalo vertinti objektyviai (ką jie, turbūt, ir daro), bet nepamirškite vieno svarbiausio fakto - žmogiškumo. Juk turbūt sutiksite, kad palankiau atsiliepiate apie knygą/filmą, kuris 'užkabino' nuo pirmų eilučių/minučių. Taip yra ir su rašiniu - privalu įžangoje padaryti gerą įspūdi.
     
    Kaip taip padaryti?
    1. Aiški, logiška struktūra
    2. ĮDOMUS pirmasis sakinys (citata, palyginimas, parodymas, kad žinai daugiau nei Tavęs reikalauja 12 klasės kursas)
    3. Kryptingas probleminis klausimas paskutiniame sakinyje.
     
    Kaip atrodo įžangos struktūra?
    Įsivaizduok, kad įžanga - tai lyg piltuvėlis - pradedi rašyti ne konkrečiai,kalbi apie temą, bet kartu ir apie orą, o įžangos pabaigoje keli probleminį klausimą, kuris glaudžiai susijęs su duotąja tema - žodžiu, iš pradžių viskas plačiai, o link 'galo' siaurėja (žr. paveikslėlį)
    http://i58.tinypic.com/v7gpc1.png
     
    Pirmasis sakinys - įvadinis, 'paplaukęs', nieko konkrečiai apie duotą temą nepasako, bet kartu įdomus ir negirdėtas. Ką turiu omeny teigdama 'negirdėtas' - jei žinai citatą, istorinį faktą, patarlę, kuri yra bent iš dalies susijusi su tema (pavyzdžiui, darbas, vertybės ir t.t) - panaudok ją kaip gražų įvadą į rašinį.
    Pažįstų daug abiturientų, kurie griebasi šiaudo - temoje suranda raktinį žodį ir pirmąjį sakinį rašo maždaug taip:
    "Dabartinis lietuvių kalbos žodynas, "RAKTINIS ŽODIS" apibūdina kaip ......." - galbūt irgi neblogai taip pradėti darbą, ypač turint omenyje, kad galėsite naudotis žodynais, tik atsargiai, kad nenutiktų kaip čia:). Vėlgi, reikia atminti, kad daug žmonių taip daro, todėl nemaža tikimybė (oh, well, gal ir maža), kad vertintoja perskaitys dvi vienodas rašinio pradžias - gerai, jei Tavo perskaitys pirmą, o jei tavo rašinys bus "antras"? Žinoma, jei NIEKO nesugalvoji, tai pasinaudok tuo žodynu ir parašyk - blogiau nebus, tik svarbu, atrink tinkamą raktinį žodį.
     
    Antras/trečias įžangos sakinys - privedi prie temos, gali paminėti raktinius žodžius, konkretini (atsimink piltuvėlio struktūrą).
     
    Paskutinis įžangos sakinys - PROBLEMINIS KLAUSIMAS! Probleminis klausimas - tai tavo rašinio kryptis, jis parodo, kokie teiginiai bus rašinyje. Probleminio klausimo perrašyti NEGALIMA nuo pavadinimo!!! Tarkime, jei rašinio tema "Ar tėvynė - tai didžiausia vertybė", reikėtų performuluoti ir susiaurinti iki "KODĖL tėvynė yra (nėra) didžiausia vertybė?". Jei rašinio temoje jau yra 'susiaurinta',pavyzdžiui, kaip buvo pernai VBE: "Kodėl pasauliui reikia maištininkų?", reikia tema perfomuluoti savais žodžiais. Tarkime, kelti klausimą taip (ar kitaip, svarbu - nenukrypti nuo temos): "Kodėl gyvenimas be maištininkų - tai tik egzistavimas?/ Kuo svarbūs maištininkai šiam pasauliui? ir tt"
     
    Taip pat reikėtų nepamiršti, kad probleminis klausimas - tai "klausimas" kiekvienai dėstymo struktūrai, nes būtent pirmasis visų trijų dėstymo pastraipų teiginys - tai 'atsakymas' į probleminį klausimą. Viskas atrodo maždaug taip:
     
    http://i61.tinypic.com/2zxo6ir.png
     
    Kad geriau suprastumei įžangos struktūrą, pateikiu kelis savo rašytų įžangų pavyzdžius (žinoma, pavyzdžiai nėra idealūs, bet turbūt aiškiau paaiškins, ką turiu omeny šnekėdama apie įžangos struktūrą). Skirtingomis spalvomis "nuspalvinau" pagal tai, koks sakinys yra koks (žr. aukščiau, kur kalbėjau apie įžangos struktūrą sakiniais:
     
    - „O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?“
    Seniausioje žmonijos knygoje – Biblijoje – teigiama: „Dievas pasaulį sukūrė per šešias dienas, o septintą – ilsėjosi“. Deja, mūsų tėvynė nebuvo sukurta kažkam spragtelėjus pirštais – ištisus šimtmečius protėviai kovojo dėl laisvės, o kiekvienas išlietas kario kraujo lašas priartindavo prie svajonės išsipildymo – nepriklausomos Lietuvos. Atrodytų, kad daugiau mums, šių dienų lietuviams, nieko negali trūkti – turime tą išsvajotąją laisvę. Tačiau ar to užtenka? Manau, ne. Taigi, kodėl nuolat svarbu „kurti ir lipdyti“ tėvynę?
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    - Ką žmogus atranda prarasdamas?
    Sakoma, kad gyvenimas – tai lyg ilga kelionė, kuri yra kupina atradimų ir praradimų, kurių dėka žmogus tobulėja dvasiškai. Vienas turtingiausių pasaulio žmonių, Donaldas Trampas, yra pasakęs: „Kartais pralaimėdamas mūšį, žmogus atranda naujų būdų kaip laimėti karą“ – perfrazuodama šią mintį galiu teigti – tik atsisakydami kai kurių dalykų ir taip palikdami savo komforto zoną, galime gyvenime atrasti kažko naujo ir neįprasto. Taigi, ką asmuo gali atrasti ir pažinti tik tada, kai netenka kitų, kartais brangių ir svarbių, dalykų?
     
    KAIP RAŠYTI DĖSTYMĄ?
     
    Mano supratimu, viena iš sėkmingai išlaikyto egzaminų paslapčių - tai puiki dėstymo struktūra, kuri leidžia skaitytojui nuosekliai perskaityti rašinį. Turbūt nekartą jau teko girdėti apie tokią dėstymo struktūrą, kuri susideda iš septynių/aštuonių sakinių ir atrodo maždaug taip:
     
    Teiginys->Samprotavimas pagal teiginį, siejant su šiomis dienomis - > Sakinys - tiltas/perėjimas -> Argumentas -> Kontekstas -> (samprotavimas - nebūtina) -> Dalinė išvada
     
    Parašius tokios struktūros pastraipą, nebereikės jaudintis, kaip pasiekti tą 500 žodžių ribą (nes pastraipa susidės mažiausiai iš 120-150 žodžių, tai trys dėstymo pastraipos - jau 400+ žodžių! Taip pat tokia pastraipa yra nuosekli, todėl bus mažiau minties šuolių - stiliaus klaidų.
     
    KAIP ATRODO KIEKVIENAS PASTRAIPOS SAKINYS?
    TEIGINYS - tai pagrindinė visos pastraipos mintis, svarbiausias akcentas. Jis turi atsakyti į probleminį klausimą (kaip rodžiau iliustracijoje aukščiau). Teiginyje nereikėtų vartoti žodžių/žodžių junginių, tokių kaip "mano nuomone/manau/mano supratimu" ir kitokių, nes jie susilpnina teiginį, parodo neaiškią poziciją. Teiginį geriausia formuluoti kaip vientisinį sakinį (be jokių jungtukų ("nes", "kad", "jog", "o" ir t.t)), nes tai taip pat nepasako aiškiai ir konrekčiai, apie ką bus kalbama pastraipoje. Visą "prijungimą"/"sujungimą" (tai, kas būtų po "nes", "o", "kad", "jog") geriau formuluoti kaip samprotavimą - bus aišku, stilistiškai tvarkinga ir gražiai skaitysis.
     
    SAMPROTAVIMAS - neveltui rašinys ir vadinasi samprotavimo, jame reikia atskleisti savo nuomonę, polemizuoti, analizuoti temą. Kaip ir minėjau, parašius teiginį, visas mintis apie tai, ką tuo teiginiu norėjai pasakyti, reikėtų perkelti į "samprotavimo" sakinį (ar sakinius). Šiuose sakiniuose galima (bent kartą rašinyje REIKIA) pavartoti "manau", "mano manymu" ir t.t, kad parodytumei, kad samprotauji. Žinoma, visuose trijuose dėstymo pastraipose, galbūt, to daryti ir nereikėtų, kad nebūtų "sviestas sviestuotas". Sakoma, kad idealu būtų jei savo samprotavimą susietumėte ir su šių dienų aktualijomis, bet jei to padaryti nepavyksta - nieko baisaus, tiesiog gausi mažiau taškų. Dabar pagalvojau, kad jei jau siesi su šiomis dienomis, galbūt pirmą sakinį (ar sakiniod dalį, jei rašysi ne vientisinį) reikėtų samprotauti, o kitą sakinį/dalį sieti su šių dienų aktualijomis. PAVYZDŽIUI:
     
    Tema: Ar darbas yra svarbus žmogui?
     
    Darbas yra viena iš didžiausių vertybių, padedančių žmogui tobulėti (teiginys). Lietuvių liaudės patarlė byloja: "Darbas žmuogų puošia" - dirbdamas žmogu stiprina ir tvirtina savo vertybių sistemą, nes susiduria su įvairiais išūkiais, priverčiančiais jį tobulėti ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai. (samprotavimas) Deja, bet šių dienų žmogus, darbą suvokia tik kaip pinigų šaltinį ir visiškai pamiršta kitokią jo naudą. (privedimas prie šių dienų)
     
    SAKINYS TILTAS - tai sakinys, jungiantis Tavo samprotavimą ir teiginį su argumentu - pasiremimu kūriniu (ar kultūra, Tavo asmenine patirtimi). Jis reikalingas tam, kad nebūtų minties šuolių, viskas skaitytųsi sklandžiai, nebūtų stiliaus klaidos. Pateikiu kelius pavyzdžiuis/šabloną, kaip gali formuluoti savo "sakinį-tiltą":
     
    -Apie tokią pat promblemą kalbėjo ir ** amžiaus rašytojas XX (savo) kūrinyje (romane, dramoje, eilėraštyje) "YYY".
     
    -Ši problema - tai ne tik šių dienų visuomenės yda, bet ir ** amžiaus žmonių aktualija - ją aptarė ir to meto rašytojas XXX kūrinye "YYY".
     
    -TEMOS RAKTINIS ŽODIS buvo plačiai aptarta ir kažkelinto amžiaus rašytojo XXX kūrinyje YYY. (pavyzdžiui: "Socialinės nelygybės tema buvo plačiai aptarta ir XVIII a. rašytojo, Apšvietos epochos atstovo, pirmojo lietuviško grožinio kūrinio autoriaus, Kristijono Donelaičio, peomoje "Metai".)
     
    Jei dvi/vieną pastraipą rašysite tokią, kurioje nesiremsite autoriumi, sakinys - tiltas yra vistiek BŪTINAS! Tik siek jį su savo asmenine patirtimi, filmu ar spektakliu.
     
    Taip pat, manau, svarbu, kad sakinys - tiltas atskleistų, kad žinai truputį daugiau nei autoriaus amžių, vardą pavardę ir jo kūrinį: galbūt paminėk epochą, literatūrinę srovę/kryptį ("neoromantikas", "realistas" ir t.t.)
     
    ARGUMENTAS - tai tavo teiginio pagrindimas, įrodymas, kad Tavo teiginys yra svarus. Čia aš nelabai kuo galiu ir padėti: turi pats būti perskaitęs ir žinoti kūrinius, spektaklius, kino filmus. Svarbiausia - neatpasakoti turinio, o remtis būtent ta vieta, kuri įrodytų Tavo teiginį. Aš pati, kaip ir minėjau, nebuvo pati uoliausia programinių autorių skaitytoja, bet siūlau BŪTINAI perskaityti pagrindines Savickio, Apučio, Biliūno noveles, galbūt dar ką nors trumpo, nes jomis galima remtis beveik betkokia tema (galbūt ne apie tėvynę). Taip pat buvau išmokusi kelias eilėraščių eilutes, nes citavimas - geriausias argumentas ir turinio visiškai neatpasakoji. Jei mokysies citatas, siūlau imti Maironio/Bradžionio eilėraščių apie tėvynę, Marcinkevičiaus "Mažvydo" paskutinės scenos, kur skanduoja "Lie-Tu-Va" pilietiškumo temai, Salomėjos Nėries iš rinkinio "Prie didelio kelio" apie dvasinius išgyvenimus. Vėlgi, svarbu paminėti, kad argumentavime svarbiausias ne pats pasirėmimas, o tavo komentaras, įrodantis, kad būtent tame kūrinyje/filme/socialinėje situacijoje nutiko būtent taip, kaip tu teigi savo teiginyje.
     
    KONTEKSTAS - didžiausias dvyliktokų priešas, nes nevisi supranta, kas čia per daiktas. Nereikėtų dėl jo išvis nerimauti, nors jis ir dažnai akcentuojamas, už jį skiria tik trys taškus. Bent vieną tašką, jei paminėi amžių/epochą, kūrinio parašymo aplinkybes - tikrai gausi. Mano supratimu, daugiau taškų gausi tada, kai pritemsi kūrinio parašymo kontekstą prie savo temos, argumentavimo ir samprotavimo. Tarkime, jei rašinys apie žmogaus/tautos nelaisvę, konteksto sakinyje (ar sakiniuose) paminėsi, kad kūrinys buvo būtent sukurtas lietuviško žodžio draudimo metu, Lietuvai būnant carinės Rusijos sudėtyje ir t.t.
     
    SAMPROTAVIMAS 2 - aš niekada jo nerašau, nes man visad užtenka žodžių tiek, kiek yra pastraipoje, bet čia turbūt toks kaip mini apibendrinimas, vienas sakinys apie argumentą+temą, greičiausiai.
     
    DALINĖ IŠVADA - tai pastraipos mini apibendrinimas, vienas vientisinis sakinys, parodantis, ką norėjai pasakyti visa pastraipa. Dabar jau nepamenu, bet, man rodos, aš tiesiog perfrazuodavau savo teiginį ir jį susiauridnavau. Patariu kiekvieną dalinę išvadą pradėti jungiamaisiais žodeliais "taigi" ar "vadinasi", nes jie parodo, kad apibendrini darbą. Jei rašai trijų dėstymo pastraipų rašinį, siūlau, kad labai nesikartotų visur "taigi", rašyti pirmoje pastraipoje "taigi", antroje "vadinasi" ir trečioje - vėl "taigi". Nepamiršk, kad čia įterpinys, todėl skiriamas kableliu.
     
    Pridedu kelis savo rašytas pastraipas, kad parodyčiau, kaip visa ši struktūra atrodo "praktikoje". Nežinau kaip jums, bet bent jau man, tikrai, dėl šios struktūros, nesijaučia didelių minties šuolių. Ir vėl nuspalvinau sakinius taip, kokie, pagal paskirtį, jie yra (raudona - teiginys, žalia - samprotavimas, mėlyna - sakinys tiltas, violetinė - argumentas, bordo - kontekstas, rožinė - dalinė išvada):
     
    - „O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?“
     
    Visų pirma, žmogus, prisidėjęs prie tėvynės kūrimo, labiau ją vertina bei gerbia. Patys brangiausi dalykai asmeniui yra tie, į kurių kūrybos procesą buvo įdėta daugiausia pastangų, darbo bei meilės. Ne veltui yra sakoma – sunaikindamas tai, ką sutvėrei – sunaikinsi dalelę savęs. Prie tėvynės kūrimo bei puoselėjimo prisidėjo ir žinomas lietuvių poetas, dramaturgas Justinas Marcinkevičius.Poeto eilėraščių lyrinis „aš“ - jausminga asmenybė, išgyvenanti sunkius pokario laikus, tačiau gerbianti ir sauganti brangiausią turtą – tėvynę, kurią pats kūrė. Just. Marcinkevičiaus eilėraštyje „Aš savo širdį pasivaikščioti išleisiu“ lyrinis subjektas prašo: „Aš prašau: tik nesumindžiokit širdies“. Širdis – tai gyvybės pagrindas, todėl ją galima prilyginti gimtajai šaliai – netekę jos, sunkiai įsivaizduojame savo gyvenimą, todėl širdį, kaip ir tėvynę, reikia puoselėti. Savo požiūrį apie niekada nenutrūkstanti šalies kūrimą Just. Marcinkevičius išsakė ne tik savo kūryba, bet ir konkrečiais darbais: būdamas Lietuvos Nepriklausomybės Sąjūdžio nariu, jis ragino Lietuvos žmones ištrūkti iš SSRS gniaužtų ir „kurti bei lipdyti“ Lietuvą tokią, kurioje visiems būtų gerą gyventi. Taigi, žmonės nėra nemirtingi – atsiranda vis naujos kartos, kurios „lipdo“ tėvynę – taip yra išsaugoma pagarbos ir meilės jausmas gimtajam kraštui.
    -------------------------------------------------------------------------------------
    - Ką žmogus atranda prarasdamas?
    Visų pirma, žmogus, prarasdamas savo artimus, atranda kitus žmones, kurie tampa ne ką mažiau svarbia jų gyvenimo dalimi. Mano nuomone, kiekvienas sutiktas žmogus mūsų gyvenime palieką gan svarbų pėdsaką ne tik mūsų atmintyje, bet ir formuoja vertybių sistemą, moralines nuostatas bei supratimą apie gyvenimo dorybes bei blogybes. Nenuostabu, kad praradus artimą atrodo – praradai ir dalelę savęs, todėl naujų žmonių ar jau pažįstamų asmenų naujų būdo bruožų pažinimas – tai lyg naujas vėjo gūsis žmogaus gyvenime, padedantis pamiršti prarastų žmonių sukeltas nuoskaudas. Apie tai, ką žmogus atranda prarasdamas, rašė ir XIX a., realizmo atstovas, rašytojas Jonas Biliūnas savo novelėje „Ubagas“. Novelės veikėjas Petras Sabaliūnas, praradęs savo šeimą dėl savanaudiško sūnaus elgesio, sunkiame gyvenimo kelyje atranda tokius žmones kaip kūrinio pasakotojas, kurie net patys savo daug neturėdami, gali pasiūlyti bent „duonos riekę“. J. Biliūno biografija – tai dar vienas pavyzdys, kad žmogus gali atrasti daug net ir tada, kai praranda: negavęs leidimo grįžti mokytis į Tartu universitetą, rašytojas persikėlė į Leipcigą, o vėliau – į Ciurichą, kur ir parašė vieną iš reikšmingiausių savo kūrinių – alegorinę pasaką „Laimės žiburys“. Vadinasi, žmogus, prarasdamas artimo palaikymą ir meilę, atranda kitus, kurie mielai ištiesia pagalbos ranka tada, kai jos labiausiai reikia.
     
    GALIAUSIAI - KAIP REIKIA PARAŠYTI APIBENDRINIMĄ?
     
    Visų pirma, svarbu pasakyti, kad jei įžanga turi būti piltuvėlio formos/struktūros, tai išvada - atvirkščiai, yra "apversto" piltuvėlio formos. Tai reiškia, kad pirmas išvados sakinys siauras, glaudžiai susijęs su tema, o vėlesni sakiniai yra abstraktesniai, labiau apie orą nei apie konkrečią temą.
     
    Reikėtų paminėti, kad yra dvi nuomonės, kaip reikėtų parašyti apibendrinimą/pabaigą/išvadą. Aš pamėginsiu trumpai jas apžvelgti, o Tu, žinoma, gali pasiimti tai, kas Tau labiausiai patinka.
     
    I VARIANTAS
     
    Apibendrinimas, kuriame paminimos ir perfrazuojamos VISOS dalinės išvados. Esmė ta, kad sakoma, kad rašinyje parašytos dalinės išvados PRIVALO būti parašytos ir išvadoje - žinoma, jų perrašyti NEGALIMA, reikia perfrazuoti, parašyti kitais žodžiais.
     
    Pavyzdžiui, dalinės išvados buvo tokios:
     
    - Taigi, pilietiškas skatinimas, kurio užuomazgų yra XVI a. lietuvių literatūroje, neišsižadėti savosios kalbos, aktualus ir šių dienų žmogui.
     
    - Vadinasi, pilietiškumas XVIII a. literatūroje skatina ne tik to meto, bet ir šių laikų žmones neišsižadėti pagrindinių vertybių.
     
    - Taigi, meilės tėvynei skatinimas, žmogaus, kaip pilietiškos asmenybės, ugdymas – tai pilietiškumo, sutinkamo XIX – XX a., skiriamieji bruožai
     
    O apibendrinimas atrodo taip (raudonai pabraukiau dalines išvadas):
     
    Apibendrindama darbą norėčiau remtis Lietuvos Atgimimo Sąjūdžio aktyvisto, poeto, visuomeninis veikėjo, Marcelijaus Martinaičio žodžiais „Pilietybė, pilietiškumas nėra uniforma, tik kareivius galima perrengti per vieną parą“ – pilietiškumo jausmo per dieną žmogui neįdiegsi, tam reikalingas kruopštus ir ilgas procesas. Galbūt dėl šios priežasties šiandienos žmogus, išgyvenantis pilietiškumo savyje nebuvimo krizę, turėtų atsigręžti į įvairių laikmečių lietuvių literatūrą, nes būtent joje gausu įvairių pilietiškumo raiškos pavyzdžių. XVI lietuvių autorių kūriniuose pilietiškumas ragina neišsižadėti gimtosios kalbos, Apšvietos epochoje pilietiškumas pasireiškia kalbant apie vertybes ir socialinę nelygybę, o XIX amžiaus pabaigos bei XX amžiaus pradžios literatūroje raginimas mylėti gimtąją šalį atskleidžia pilietiškas idėjas. Juk ne veltui yra sakoma, kad būtent literatūra – tai viena iš svarbiausių mokytojų, nes ji atskleidžia žmonijos paslaptis, buvusias praeityje. Pilietiškumo pagrindų mokydamiesi iš įvairių laikotarpių Lietuvos rašytojų literatūros, mes, šių dienų žmonės, galime būti tikri, kad pilietiškumo pamoką išmoksime teisingai.
     
     
    II VARIANTAS:
     
    Kiti mokytojai teigia, kad to, ką jau minėjai rašinyje, dar kartą kartoti NEREIKIA! Todėl išvada turi būti tiesiog viso rašinio apibendrinimas, pagrindinės minties suformulavimas, gražus užbaigimas, panaudojant citatą ar patarlę.
     
    Aš niekada nerašydavau dalinių išvadų, bet jei reikėtų laikyti VBE iš naujo - galbūt ir rašyčiau, nes man, pavyzdžiui, tai atrodo struktūriškai gal netgi tvarkingiau.
     
    Be to, svarbu paminėti, kad kai kurie mokytojai teigia, kad išvadoje reikia būtinai cituoti TĄ PATĮ AUTORIŲ, kuriuo rėmeisi ir įžangoje - vien tam, kad sukurtumei rašinio rėmus. Mano supratimu, tai didžiausia nesąmonė, nes riboja kūrybiškumą, todėl aš NIEKADA to nesilaikiau.
     
    Taip pat dalinuosi keliomis mintimis, kaip gali pradėti išvados pradžias:
     
    -Apibendrindamas/a norėčiau teigti - ....
    -Apibendrindama rašinį derėtų pasakyti, jog...
    -Apibendridamas rašinį norėčiau perfrazuoti/remtis tokio ir tokio žmogaus žodžiais/lietuvių liaudies patarle
     
    DAR KELI PATARIMAI:
     
    - Pirmajame sakinyje, kuriame mini autoriaus vardą ir pavardę, jis turi būti pristatytas pilnai, be sutrumpinimų. Pavyzdžiui, jei kalbi apie Martyną Mažvydą, pirmajame sakinyje jį ir turi pristatyti pilnu vardu bei pavarde, vėlesniuose - gali trumpunti t.y. rašyti M. Mažvydas. Taip pat noriu priminti, kad Justinas Marcinkevičius yra Just. Marcinkevičius sutrumpintai, o ne J. Marcinkevičius (bus didelė klaida, nes J. Marcinkevičius yra visai kitas autorius).
     
    - Sakiniuose nevartok 'mes' - atsiranda negražus stilius. Asmenį parodo veiksmažodis, todėl įvardis "mes" yra visiškai nereikalingas ir tik gadina stilių.
     
    - Norint, kad pastraipos gražiai jungtųsi tarpusavyje, pastraipų pradžioje rašyk jungiamuosius žodžius/žodžių junginius: "Visų pirma", "Be to", "Taip pat svarbu paminėti, jog", "Vis dėlto" (jei rašai poleminį rašinį (prieštarauji pats sau).
     
    - Išsistudijuok ko tavęs reikalauja egzaminas ir kokiais kriterijais rementis būsi vertinamas
     
    - Turi dar mėnesį laiko - KLAUSK mokytojos, ko nesupranti, aiškinkis ir domėkis. Kvailų klausimų nebūna, o jei mokytoja ragana ir suraukia veidą, vos tik išgirdus klausimą - mažiau kreipk dėmesį, jos toks darbas, ji turi aiškinti, kad nors ir 10001 kartą. Jei negauni iš mokytojos atsakymo ar vistiek nesupranti - konsultuokis su kita mokytoja ar parašyk draugui, ar man čia, temoje bei asmenine žinute. Padėsiu kuo galėsiu
     
    - Jeigu jau žiūrėjai vertinimo kriterijus, tai turbūt pastebėjai, kad būsi vertinamas ne tik už tikslų pasirėmimą kūriniu, bet ir teksto raišką - t.y. stilių, leksiką, sintaksę. Jei nori gauti maximumą (9, berods, taškus) - rašyk įvairias sintaksines struktūras, pamiršk "o", "bet", "kad", "jog" - keisk visą tai į bejungtukius sakinius: brūkšnius, dvitaškius. Parodysi, kad žinai daugiau.
     
    - Stenkis, kad visos trys dėstymo pastraipos būtų vienodo dydžio ('ilgio'?), o įžanga praporcinga apibendrinimui/pabaigai (negali būti įžanga 150 žodžių, o pabaiga - vienas sakinys), nes tai irgi bus vertinama.
     
    - Jei labai jau sunku prisiminti filmą ar dar ką nors 'lengvesnio' būtent duotąja tema, kuo galėtumei pasiremti
    sugalvok filmą/knygą (žinoma, UŽSIENIO RAŠYTOJO ir BŪTINAI ne klasiko) pats ir pritemk prie temos:). Mokytojai ne robotai - visų pasaulio knygų ir filmų nėra perskaitę, todėl būkite orginalūs - aš savo dešimtos klasės rašiniuose prigalvojau mokslinių tyrimų, kad man sklandžiai būtų argumentuojamas rašinys:). Žinoma, čia truputį amoralu ir kiekvieno teisė rinktis, bet kaip ten sako: "Kas nerizikuoja - negeria šampano?". Pažįstu vaikiną, kuris gavo 79 iš LVBE (žinoma, ne iš atnaujinto egzamino) sugalvojęs sau tinkančius kūrinius ir autorius... Tik nepamirškite, kad BŪTINA pasiremti bent vienu kūriniu iš 'skliaustelių' - kitaip tiesiog neišlaikysite egzamino.
     
    - NEPAMIRŠKITE paraštėje pažymėti 500 žodžių ribos, nes gramatika (o gal net ir stilius, loginės klaidos - tiksliai jau nebepamenu) bus vertinamos tik iki 500 žodžių. Beje, jei kas jau žiūrėjote vertinimo normas, turbūt matėt, kad už 30 neparašytų žodžių minusuoja 1 tašką, tai skaičiuodami žodžius atkreipkite į tai dėmesį. Sakoma, kad vertintojai skaičiuoja žodžius maždaug taip: suskaičiuoja kiek yra žodžių pirmoje (ar antroje, nes pirma - 'toliau nuo krašto') eilutėje ir padaugina iš esamų eilučių skaičiaus ir taip maždaug žino, kiek yra žodžių.
     
    - Prisijunkite į šią dievišką FB grupę, kas dar nesate prisijungę - dvyliktokai dalinasi metodine medžiaga NEMOKAMAI - ar gali būti geriau:). Beje, mačiau, kad kalba ne tik apie LVBE, bet ir apie kitus egzaminus. Nepamiršk, kad visada reikia ne tik imti, bet ir duoti - todėl dalinkis ir pats!
     
    Jei dar atsiminsiu, kokių nors paprastų patarimų, padėsančių bent jau iš dalies geriau parašyti tą rašinį, tai papildysiu čia.
     
    IR PABAIGAI...
     
    Dar kartą norėčiau paminėti, kad aprašiau savo patirtį, todėl viso straipsnio nereikėtų priimti už gryną pinigą - jei matai, kad kažkur nusikalbbu, sakau ne taip, kaip turėtų būti - pakomentuok, aš pataisysiu straipsnį ir taip kartu padėsime pasiruošti šių ir kitų metų abiturientams. Taip pat siūlau šioje (ar kitoje, jūsų sukurtoje) temoje dalintis sava patirtimi (savais rašiniais, pastraipomis, įžvalgomis apie egzaminą ir t.t.), nes tik diskusijoje gimsta tiesa. Nereikia jaudintis, kad kiekvienas dvyliktokas yra tavo didžiausias konkurentas: egzaminas kriterinis, o šansai, kad stosite į tą pačią specialybę, yra menki.
     
    Taip pat noriu palinkėti didžiausios sėkmės laikant VBE ir patariu labai "nesinervinti", jei negausite rezultatų tokių, apie kokius svajojate ar galvosite, kad egzaminą parašėte ne taip gerai, kaip tikėjotės - kalbu iš savo patirties. Viskas, galiausiai, nutinka netgi geriau nei buvo tikimasi.
     
    Taigi, sėkmės ir lauksiu temos, kurioje dalinatės puikiais LVBE rezultatais!
  15. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Peperis Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    Aš nė vieno kūrinio neperskaičiau, arba neperskaičiau iki pat galo, na, išskyrus visus Biliūno kūrinius. Egzo gavau 48, galėjau daugiau. Jei per pamokas gerai aptarinėjat kūrinius, to gali laisvai užtekti, kad gerai parašyti samprotavimo rašinį. O šiaip siūlau gerai įsigilinti į Biliūną, nes jis labai universalus, vos ne kiekvienam rašiniui tinkantis.
  16. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Mantis3728 Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    As pats po menesio laikau, kazka zinau tik apie Skema, Putina, Katiliski, Aputi, Granauska. Visa kita ne kiek nesudomino, todel nieko ir nezinau. Jei nebus ne vieno is ju tarp privalomu(maza tikimybe), tai bus laba diena :D
     
     
    O siaip, del kuriniu, pilnai sutinku su Ignu. Taipogi siulyciau Katiliskio miskais ateina ruduo.
     
    Labai jau rimtu kuriniu(pvz balta drobule), imti nerverta, jei tau tereikia islaikyti.+ tau tokie kuriniai tikriausiai pasirodytu VISISKAI neidomus, nes ju nelabai suprastum
  17. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į qquint Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    būtinai siūlau skaityt Biliūną, remiausi dviem jo kūriniais ir gavau tikrai labai gerai :)
  18. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Mantis3728 Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    Tragiskos. Imk baltu lanku "konspektas abiturientui". Visi privalomi autoriai ideti
  19. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Ignaz Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    Aš labiau siūlyčiau pažiūrėt Privalomų autorių noveles, apsakymus, esė ir pnš :D Daugiau bus kūrinių, lengviau skaityti, prisirinksi minčių ir greičiau perskaitysi.
  20. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į akela Patarkite ką perskaityti iki lietuvių egzamino.   
    A. Škėma "Balta drobulė"
    Romualdas Granauskas "Gyvenimas po klevu"
    B.Sruoga “Dievų miškas”
    A. Vaičiulaičio "Valentina"
    Kristijonas Donelaitis "Metai"
    Justinas Marcinkevičius „Mindaugas. Mažvydas. Katedra“
  21. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Sandow Lietuvių egzaminas is coming!   
    http://www.patogupirkti.lt/knyga/Vienu-smugiu-pasirenk-valstybiniam-lietuviu-gimtosios-kalbos-egzaminui.html
  22. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Salasevic Lietuvių egzaminas is coming!   
    Sveiki. Nu ką dar vieni metai, dar vienas Lietuvių egzaminas. O neužkalnų (mažiau nei mėnesio) man jau ir bandomasis. Taigi, norėčiau jūsų paklausti ir paprašyti, gal kas turit kokių kontekstų, analizių privalomų kūrinių?
     
    Bet kokia informacija naudinga! Tad prašau pasidalinkite ir nesakykit, kad daug kur galima rasti ir t.t, yra ieškoma, tačiau tai bus geriau ne tik man, bet ir visiems dvyliktokams, kurie nori kuo geriau išlaikyti lietuvių valstybinį egzaminą.
  23. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Kamile Lietuvių egzaminas is coming!   
    Haha, aš ir norėjau rugsėjį parašyti gidą, kaip reikia tą nelemtą rašinį parašyt, bet dabar jau sausis... Džiugu, kad mr.EL parašys: )))
     
    O dalinuosi tuo, kas užsilikę kompe;) Susiraskit 2013 metų lietuvių VBE temą - ten LABAI daug konspektų, pavyzdžių ir t.t.
     
    p.s. mano pačios tik "Samprotaujamasiss rašinys" - gavau 49/50 per bandymą, todėl atsakau tik už jį - kiti visi darbai iš interneto, todėl už turinį atsakau ne aš - jei kyla kokių nors abejonių, geriau pasitikrinkit, kad vėliau rašiny nebūtų fakto klaidos. Sėkmės!
    Samprotaujamasis rašinyss.pdf
    1rašinio-įžanga.ppt
    altoriu_sesely_konspektas_mano.doc
    jonas-biliunas.ppt
    Lietuviuliteraturoskonspektas-spargalke.doc
    patri (1).pdf
    pavyzdiai (1).pdf
    Penkiu pastraipu rasinys.ppt
    rasiniu-temu-formuluociu-pavyzdziai.rtf
    Rašinys-Ką-mums-reiškia-istorija.doc
    Samprotavimas-ir-literatūrinis-rašinys.doc
    SAMPROTAVIMO_RASINIO_PROBLEMOS__(PRATYBOS) (1).doc
    samprot-rasin-pradmenys.ppt
    spargalai.doc
  24. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Karbonas Reikia privalomų lietuvių autorių kontekstų   
    Gal tiks kažkas iš šitų, apie 10 autorių :)
    spargalai.doc
  25. Patinka
    naujasvilkas sureagavo į Edviux Vertikalaus šuolio gerinimo programa - Air Alert 3   
    Sveiki, turbūt daugelis iš čia esančių yra girdėję apie šuolio gerinimo programą "Air Alert". Dabar šiek tiek ją ir apžvelgsim, pabandysiu supažindinti jus su ja ir pateiksiu grafikus. Pats Air Alert pradėjau daryti tik nuo praėjusio pirmadienio, bet daug domėjausi šia programa. Visus rezultatus pranešiu kai baigsiu programą. Tai pradedam
     
     
    1. "Air Alert" - kas tai ?
    Tai yra mokama vertikalaus šuolio gerinimo programa, kurią daro NBA krepšininkai ir ji yra labai populiari tarp paauglių.
     
    2. Kiek laiko reikia daryti šią programą ?
    Šią programą reikia daryti 15 savaičių (105 dienos).
     
    3. Ar "Air Alert" tikrai padeda?
    Taip, ji padeda. Galit pasiskaityti internete, kad ji tikrai veikia, bet reikia daryti ją nuosekliai. Taip pat video ir atsiliepimus (angliškai) galima peržiūrėti čia.
     
    4. Ar daug centimetrų padidės mano šuolis kai užbaigsiu programą?
    Priklauso nuo jūsų pačių, bet prie jūsų šuolio turėtų prisidėti nuo 20 iki 35cm.
     
    5. Kiek kartų per savaitę turėsiu daryti "Air Alert" ?
    Jeigu kalba eina apie "Air Alert 3" tuomet turėsite daryti pratimus 3 kartus savaitėje. Vėliau parašysiu grafiką.
     
    6. Girdėjau, kad yra ne viena programos versija. Kuri yra geriausia?
    Iš viso "Air Alert" yra 4 versijos. 3 pirmos yra paplitę internete, na o 4 dar paplisti nespėjo, bet manau galbūt jau būtų galima rasti ir ją. Šiandien rašau apie Air Alert 3.
     
    7. Taip pat girdėjau, kad Air Alert kenkia sveikatai. Ar tai tiesa?
    Jūs galite pakenkti sau darydami pratimus TIK tada, jei nurodytus pratimus darote blogai.
     
    8. Ar yra kažkoks amžiaus limitas "Air Alert" programai?
    Programą gali daryti visi sulaukę 11 metų.
     
    9. Ar galima praleidinėti savaites ? Sakykim peršokau nuo 2 į 6 savaitę?
    Aš to labai nerekomenduoju. Gausite per didelį krūvį ir galite susižaloti kojas. Taip pat jūsų šuolis nepadidės tiek kiek nurodyta.
     
    10. Kas jeigu aš praleidžiu nesportavęs visą savaitę?
    Jeigu nedarote "Air Alert" visą savaitę tai grįžkit viena savaite atgal air alert programoje. Sakykim nesportavot šeštą savaitę, tuomet turėtumėt grįžti į 5 savaitę.
     
    11. Ar galiu prisidėti papildomų "Air Alert" dienų į tvarkaraštį?
    Tai yra labai nerekomenduotina, nes galima susitraumuoti.
     
    12. Ką daryti dienomis kai "Air Alert" daryti nereikia?
    Žaisti krepšinį. Taip pat galit prabėgti krosą. Tai tikrai nekenks jūsų sveikatai.
     
     
     
     
    TRENIRUOTĖS SCHEMA
     
    Air Alert 3 šuolio gerinimo programa sudaryta iš dviejų dalių. Pastebėsite programos savaites, sunumeruotas lyginiais ir nelyginiais skaičiais. Pratimų eiliškumas kiekvienoje savaitėje lieka toks pat, skiriasi tik treniruočių dienos. Treniruokitės nuosekliai sekdami programą ir vykdydami viską tiksliai taip pat, kaip nurodyta.
     
    Nelyginėmis savaitėmis ( 1, 3, 5 ir t.t. ) treniruotis reikia PIRMADIENĮ, TREČIADIENĮ IR PENKTADIENĮ.
    Lyginėmis savaitėmis ( 2, 4, 6 ir t.t.) treniruotis reikia ANTRADIENĮ, TREČIADIENĮ, IR KETVIRTADIENĮ.
     
    13 savaitė yra skirta visiškam raumenų poilsiui ir reabilitacijai. Šią savaitę patartina nesitreniruoti.
     
    15-toji, paskutinė savaitė, yra paruošta visiškam raumenų nualinimui, jų šokiravimui ir paruošimui finalinei reabilitacijai. Ši paskutinė savaitė pridės papildomus 2-5cm. Prie Jūsų šuolio galimybių. 15-tąją savaitę reikia treniruotis 4 dienas – Pirmadienį, Antradienį, Ketvirtadienį, Penktadienį.
     
    POILSIS TARP SESIJŲ
     
    Air Alert 3 programą sudaro pratimai, susidedantys iš keleto to pačio pratimo pakartojimų (sesijų). Pabaigus pirmą kokio nors pratimo sesiją ( pvz. Šuolio į viršų), rekomenduojama ilsėtis IKI 2min. ir pradėti antrą to pačio pratimo sesiją.
     
    Per šią pertraukėlę patariama pamasažuoti raumenį, kuris dirba daromo pratimo metu. Jeigu darote šuolių į viršų pratimą, masažuokite šlaunis ir t.t.
     
    Kai padarę vieną pratimą (pvz. Šuolius), einate prie kito ( pvz. Pasistiebimų), nesiilsėkite visai.
     
    Nepamirškite apšilimo ir atvėsimo po treniruotės. Taigi pradedam.
     
    Programa turi būti vykdoma tokia tvarka:
    1.Apšilimas (šuoliukai, bėgimas vietoje)
    2.Prasitampymas (kojų ir kt.)
    3.Šuoliai
    4. Pasistiebimai
    5.Žingsniai
    6.Šuoliukai
    7.Šokdynė
    8.Poilsis. Kad gerai pailsėti reikia ištiesti kojas.
    9. *SQUAT HOPS ( tik trečiadieniais )
     
     
    *Ši programos dalis – itin svarbi. Ji priduoda papildomus centimetrus, prie jūsų šuolio, po programos baigimo! Taip pat, tai labai daug energijos reikalaujanti programa.
     
    Žingsnis 1 – Pasiimkite bet kokį kamuolį (krepšinio, tinklinio, futbolo..), laikykite jį ties krūtine.
    Žingsnis 2 – Laikydami kamuolį, sėskitės žemyn. Atkreipkite dėmesį, kad jūsų žvilgsnis turi būti nukreiptas į priekį. Nugara turi būti tiesi.
    Žingsnis 3 – Pasistenkite iš praeitos pozicijos pašokti į orą 20 centimetrų. Viskas turi būti atliekama, kaip parodyta paveiksliuke, pritūpus.
    Žingsnis 4 – Baigus pirmąjį šuolį, kartokite.
    Žingsnis 5 – Paskutinis pakartojimas. Stenkitės pašokti į orą iš visų jėgų.
     
    Ilsėkitės 2 minutes tarp serijų.
     
    KAI NEDAROTE AIR ALERT III - ŽAISKITE
     
    Dienomis, kai nedarote AIR ALERT III, eikite žaisti krepšinį. Kodėl? Jūsų raumenis reikia treniruoti ir žaidybinėse situacijose. Tuo metu, raumuo lengviau įsisavina vertikalų šokinėjimą. Juk tam ir treniruojamės, tiesa?
     
    http://www.part.lt/img/2bb273aed8e36ee44a0bed7de54e8727386.jpg
     
     
     
    * 14 savaitė yra sukurta, paskutinės savaitės ruošimuisi, todėl jos užduotis yra lengvesnės. Atkreipkite dėmesį, kad 13 savaitė – ilsėjimosi, o paskutinė – 15, itin sunki.
     
     
    PRATIMŲ APRAŠYMAI
     
    Šuoliai – Atsistoti kojos pečių plotyje, pašokti kiek galima aukščiau į viršų, nusileidus prilenkti kelius ir vėl kartoti pratimą.
     
     
     
    Pasistiebimai – Atistoti ant kokio nors daikto, kaip pvz. knyga, laiptai ar kt., kad kulnai nieko nesiektų. Stiebtis kiek galima aukščiau ir lėtai nusileisti. Daryti ant vienos kojos, o paskui ant kitos.
     
     
     
    Žingsniai – Uždėti vieną koją ant tvirtos kėdės ar suolo ir su ta koja, kuri ant suolo, pašokti į viršų, bunant ore sukeisti kojas, ta kuri buvo ant žemės dabar bus ant suolo, o ta kuri buvo ant suolo, bus ant žemės. Daryti nurodytą skaičių ant kiekvienos kojos.
     
     
    Šuoliukai – Atistoti, kojos pečių plotyje ir ištiesti kelius. Tada pašokti į viršų naudojant tik blauzdas ir sulenkiant tik kulkšnis. Kai tik nusileidi staigiai vel pašokti. Tai sudaro viena kartą. Galima naudoti rankas.
     
     
     
    Šokdynė – Stovėti tokioje pat padėtyje kaip ir šuoliukų pratime ir pasistiebti kiek galima aukščiau ant pirštų. Tada pašokti į viršų naudojant tik šlaunis ir pirštus, pratimo metu turi likti kiek galima aukščiau ant pirštų. Galima taip pat naudoti rankas. Tai lyg ir šokinėjimas per šokdynę be jos.
     
    Jeigu kas nors darysite programą tai patarčiau pasiskaityti angliškai. Įkelti pratimų darymo paveiksliukai taip pat aprašyta viskas angliškai ir šiek tiek tiksliau. Skaitom (.PDF formatu) čia.
    P.S. Darydami programą nepamirškite labai gerai apšilti.
     
    P.S.S. Tikiuosi padėjau. Dėl visų klausimų rašykit čia arba PM.
×
×
  • Pasirinkite naujai kuriamo turinio tipą...