Pereiti prie turinio

Kaip rašyti samprotaujamąjį rašinį?


Rekomenduojami pranešimai

Naudingas straipsnis :) man tai didžiausias kirvis turbūt skyrybos klaidos, gal kažką patartum? Ir šiaip pastebėjimas, bent jau aš kai rašau tai paskutinis sakinys įžangoje būna pagrindinė mintis (teigiantis sakinys), o ne klausimas - tai visgi kaip geriau?

 

P.S kiek balų iš egzo surinkai?

Redagavo alfaman
Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Puikiai! Tikiuosi, kad pravers idėjos. Pačiam lietuvių rašiniai tikras „kirvis“. Nemoku aš jų rašyti - nesugalvoju tinkamų argumentų(nemoku tokiomis temomis samprotauti ar kaip čia tiksliau pasakyti). :D Gyvenu su tokia idėja, kad lietuvių egzaminą svarbu išlaikyti, kad gaučiau atestatą, o kitus egzaminus jau svarbu ir ant kokio balo išlaikysi. :D

Redagavo Tai Chi
Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Labai šaunus straipsnis, manau daugeliui pagelbės susigaudyti, kas ir kaip. Norėčiau tik atkreipti dėmesį į keletą dalykų:

 

* Vienoje vietoje minėjai apie asmeninę patirtį - lietuvių VBE tai yra griežtas tabu - jokių "man (mano tetai/kaimynui/t.t.) yra nutikę", "iš savo patirties galiu teigti, kad..", nes toks argumentas yra niekinis. Bendrą rašinio lygį pakelia pastangos argumentus iškelti į aukštesnį - tautos, pasaulio, bendruomenės lygmenį (kuo tai svarbu minėtiems subjektams).

 

* Noriu pakomentuot Tavo pastraipą:

 

- „O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?"

Visų pirma, žmogus, prisidėjęs prie tėvynės kūrimo, labiau ją vertina bei gerbia. Patys brangiausi dalykai asmeniui yra tie, į kurių kūrybos procesą buvo įdėta daugiausia pastangų, darbo bei meilės. Ne veltui yra sakoma – sunaikindamas tai, ką sutvėrei – sunaikinsi dalelę savęs. Prie tėvynės kūrimo bei puoselėjimo prisidėjo ir žinomas lietuvių poetas, dramaturgas Justinas Marcinkevičius.Poeto eilėraščių lyrinis „aš" - jausminga asmenybė, išgyvenanti sunkius pokario laikus, tačiau gerbianti ir sauganti brangiausią turtą – tėvynę, kurią pats kūrė. Just. Marcinkevičiaus eilėraštyje „Aš savo širdį pasivaikščioti išleisiu" lyrinis subjektas prašo: „Aš prašau: tik nesumindžiokit širdies". Širdis – tai gyvybės pagrindas, todėl ją galima prilyginti gimtajai šaliai – netekę jos, sunkiai įsivaizduojame savo gyvenimą, todėl širdį, kaip ir tėvynę, reikia puoselėti. Savo požiūrį apie niekada nenutrūkstanti šalies kūrimą Just. Marcinkevičius išsakė ne tik savo kūryba, bet ir konkrečiais darbais: būdamas Lietuvos Nepriklausomybės Sąjūdžio nariu, jis ragino Lietuvos žmones ištrūkti iš SSRS gniaužtų ir „kurti bei lipdyti" Lietuvą tokią, kurioje visiems būtų gerą gyventi. Taigi, žmonės nėra nemirtingi – atsiranda vis naujos kartos, kurios „lipdo" tėvynę – taip yra išsaugoma pagarbos ir meilės jausmas gimtajam kraštui.

Šiaip pastraipa tikrai nebloga, aš tik noriu pakomentuoti ją pagal tai, kaip mane "auklėjo" mano lietuvių k. mokytoja :)

Visa bėda čia tokia, jog pagr. sakinys ir apibendrinimas neatsako į temą. Atidžiai įsiskaitykite:

„O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?" - atsakymas (pastraipos pirmas sak. yra dalinis atsakymas į temą): "Visų pirma, žmogus, prisidėjęs prie tėvynės kūrimo, labiau ją vertina bei gerbia." - tai visiškai nesusiję su "visą laiką" ir kitais raktiniais žodžiais. Manau, jog šį teiginį būtų galima "apversti" į kažką panašaus, kaip kad nuolatinis prisidėjimas prie tautos (primenu, iškelkime teiginius iš buities lygmens!) raidos skatina asmeninį, dvasinį tobulėjimą ar pan.

 

Apibendrinimas, vėlgi, suklumpa toje pat vietoje: „O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?" - dalinė išvada: "Taigi, žmonės nėra nemirtingi" - čia teigiamas visiškai kitas teiginys.

 

Dar vienas pavyzdys - per bandomąjį VBE buvo tema - "Ar tiesa, kad tik susidūręs su kitokiu pažįsti save?". Autoriai: Donelaitis, kitų dviejų nepamenu. Daugelis suklupo neatkreipę dėmesio į "tik" - tai daug ką lemia, nes keičiasi teiginių esmė, jei išimam "tik"

Taigi linkiu visiems sėkmės egzamine, gerai įsitikinkit, kad atsakot būtent į tokį klausimą, kad nenutiktų kaip rašiau aukščiau. Ir svarbiausia - ramybės :). Nėra čia taip sudėtinga, tiesiog atkreipkit gerai dėmesį į detales, nes "devil is in the details", kaip sakoma.

 

Autoriui dar kartą dėkui už rašinį, tikrai naudingas resursas!

Redagavo n3blogas
Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Tavo įrašas mane paskatino susimąstyti ar mokyklos, kurioje aš mokausi, lietuvių mokytoja iš mūsų per daug nori ir viską padaro sudėtingiau. Tavo siūlymnas rašyti atrodo daug lengvesnis. Aš rašydama pagal savo mokytojos nurodymus parašau 2 dėstymo pastraipas, kurios būna virš 400 žodžių. Manau, kad rašydama 3 pastraipas apie 120-150 žodžių, rašinys būtų logiškesnis bei vientisesnis, nes pas mane ypč to trūksta. Tačiau man labai kliūva tas kontekstas. Vertinimo normose parašyta, kad kontekstas turi būti susijęs su nagrinėjimu kūriniu ir

(arba) va šis punktas(niekaip neįkomponuoju jo savo komentare :lol: ): pažinti ir įvertinti literatūroje svarbiausius lietuvių ir visuotinės kultūros reiškinius. Tai turbūt tavo kontekstas ir yra tas antras punktas :lol:

Beje noriu paklausti, kai rašei VBE ar jame tavo rašinys buvo sudarytas iš 3 dėstymo pastraipų ir maždaug taip pat rašei su tuo kontekstu?

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Tavo įrašas mane paskatino susimąstyti ar mokyklos, kurioje aš mokausi, lietuvių mokytoja iš mūsų per daug nori ir viską padaro sudėtingiau. Tavo siūlymnas rašyti atrodo daug lengvesnis. Aš rašydama pagal savo mokytojos nurodymus parašau 2 dėstymo pastraipas, kurios būna virš 400 žodžių. Manau, kad rašydama 3 pastraipas apie 120-150 žodžių, rašinys būtų logiškesnis bei vientisesnis, nes pas mane ypč to trūksta. Tačiau man labai kliūva tas kontekstas. Vertinimo normose parašyta, kad kontekstas turi būti susijęs su nagrinėjimu kūriniu ir

(arba) va šis punktas(niekaip neįkomponuoju jo savo komentare :lol: ): pažinti ir įvertinti literatūroje svarbiausius lietuvių ir visuotinės kultūros reiškinius. Tai turbūt tavo kontekstas ir yra tas antras punktas :lol:

Beje noriu paklausti, kai rašei VBE ar jame tavo rašinys buvo sudarytas iš 3 dėstymo pastraipų ir maždaug taip pat rašei su tuo kontekstu?

labas, net užsiregistravai, kad komentarą parašytumei - gal tada tikrai straipsnis naudingas:)

 

rašiau trijų dėstymo pastraipų rašinį savo VBE, iš tikro nelabai apie jį ką ir atsimenu, nes išėjau tokia pikta ir nelaiminga, galvojau, kad bent 50 balų gauti:) O mano juodraštis atrodė netvarkingiau nei darželinuko piešinys, tai aš net nežinau iš tikro normaliai, ką tame rašinyje savo parašiau - nei tikslaus žodžių skaičiaus, nei žinau teiginius.

 

Taip, kontekstas - tai aplinkybės, kaip tas kūrinys buvo parašytas arba kaip gyveno autorius, kad jo kūriniuose atsispindėjo tokios idėjos: čia įeina jo biografinės detalės (siūlau pasiskaityt vikipediją, aš perskaičiau apie Savickio 'maištą' vakare prieš egzaminą ir puikiai tiko kontekstui:), sąlygos, kokiomis teko kurti (tarkime, Škėma kūrė susidūrus dviem svetimom kultūrom, A. Miškinis - kai šalia jo miškuose mirdavo 'broliai' ir t.t.). Žinoma, visą tai reikia susieti su tema...

 

Dėl dviejų dėstymo pastraipų - tai nieko blogo (kaip ir minėjau straipsnyje - kaip kam geriau), aš pati kartais taip rašydavau, kaip nesugalvodavau stipraus teiginio ar jausdavau, kad taip ar taip užteks tų žodžių. (pridedu pavyzdį to, kaip atrodė mano dviejų pastraipų rašinys - vėlgi, neiimkit jo kaip geriausio darbo, tiesiog pasižiūrėkite struktūrą, kurią aiškinau šiame mini straipsnyje). Žinoma, nors ir rašai dviejų dėstymo pastraipų, vistiek siūlau laikytis tokios struktūros: patogu ir aišku. Tiesiog galbūt daugiau samprotauk, daugiau remkis kūriniu ir parašyk daugiau konteksto.

 

Ir dar, kol nepamiršau - NEPAMIRŠKITE paraštėje pažymėti 500 žodžių ribos, nes gramatika (o gal net ir stilius, loginės klaidos - tiksliai jau nebepamenu) bus vertinamos tik iki 500 žodžių. Beje, jei kas jau žiūrėjote vertinimo normas, turbūt matėt, kad už 30 neparašytų žodžių minusuoja 1 tašką, tai skaičiuodami žodžius atkreipkite į tai dėmesį. Sakoma, kad vertintojai skaičiuoja žodžius maždaug taip: suskaičiuoja kiek yra žodžių pirmoje (ar antroje, nes pirma - 'toliau nuo krašto') eilutėje ir padaugina iš esamų eilučių skaičiaus ir taip maždaug žino, kiek yra žodžių.

ka zmogus atranda prarasdamas.doc

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Straipsnis tikrai geras, bet gavau užsiregistruoti per naujo, nes pamiršau buvusios anketos slaptažodį. :lol:

Dar klausimėlis: ar tu tiesiog talentinga ir rašydama tau savaime gimsta mintys ir idėjos, nes kiek mačiau tavo pastraipos visai geros, beje minėjai, kad neskaitei daug kūrinių, ar čia kažkas kita?

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Labai šaunus straipsnis, manau daugeliui pagelbės susigaudyti, kas ir kaip. Norėčiau tik atkreipti dėmesį į keletą dalykų:

 

* Vienoje vietoje minėjai apie asmeninę patirtį - lietuvių VBE tai yra griežtas tabu - jokių "man (mano tetai/kaimynui/t.t.) yra nutikę", "iš savo patirties galiu teigti, kad..", nes toks argumentas yra niekinis. Bendrą rašinio lygį pakelia pastangos argumentus iškelti į aukštesnį - tautos, pasaulio, bendruomenės lygmenį (kuo tai svarbu minėtiems subjektams).

 

 

 

Aha, esmė ta, kad straipsnyje aiškiai paminėjau, kad asmeninė (tą vadinama 'socialinė') patirtis - silpniausia. Bet greičiausiai, Tomai, pats supranti - egzaminą laiko ne tik patys gabiausi, todėl jau geriau remtis socialine patirtimi nei pastraipoje nesiremti visiškai niekuo - taip ne tik 'sugadinsi' pastraipos struktūrą, bet taip pat tik patuščiažodžiausi.

 

Beje, jei labai jau sunku prisiminti filmą ar dar ką nors 'lengvesnio' būtent duotąja tema, kuo galėtumei pasiremti - sugalvok filmą/knygą (žinoma, UŽSIENIO RAŠYTOJO ir BŪTINAI ne klasiko) pats ir pritemk prie temos:). Mokytojai ne robotai - visų pasaulio knygų ir filmų nėra perskaitę, todėl būkite orginalūs - aš savo dešimtos klasės rašiniuose prigalvojau mokslinių tyrimų, kad man sklandžiai būtų argumentuojamas rašinys:). Žinoma, čia truputį amoralu ir kiekvieno teisė rinktis, bet kaip ten sako: "Kas nerizikuoja - negeria šampano?". Pažįstu vaikiną, kuris gavo 79 iš LVBE (žinoma, ne iš atnaujinto egzamino) sugalvojęs sau tinkančius kūrinius ir autorius... Tik nepamirškite, kad BŪTINA pasiremti bent vienu kūriniu iš 'skliaustelių' - kitaip tiesiog neišlaikysite egzamino.

 

* Noriu pakomentuot Tavo pastraipą:

....

Visa bėda čia tokia, jog pagr. sakinys ir apibendrinimas neatsako į temą. Atidžiai įsiskaitykite:

„O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?" - atsakymas (pastraipos pirmas sak. yra dalinis atsakymas į temą): "Visų pirma, žmogus, prisidėjęs prie tėvynės kūrimo, labiau ją vertina bei gerbia." - tai visiškai nesusiję su "visą laiką" ir kitais raktiniais žodžiais. Manau, jog šį teiginį būtų galima "apversti" į kažką panašaus, kaip kad nuolatinis prisidėjimas prie tautos (primenu, iškelkime teiginius iš buities lygmens!) raidos skatina asmeninį, dvasinį tobulėjimą ar pan.

 

Apibendrinimas, vėlgi, suklumpa toje pat vietoje: „O gal tėvynę reikia visą laiką lipdyti ir kurti, kurti ir lipdyti?" - dalinė išvada: "Taigi, žmonės nėra nemirtingi" - čia teigiamas visiškai kitas teiginys.

 

Dar vienas pavyzdys - per bandomąjį VBE buvo tema - "Ar tiesa, kad tik susidūręs su kitokiu pažįsti save?". Autoriai: Donelaitis, kitų dviejų nepamenu. Daugelis suklupo neatkreipę dėmesio į "tik" - tai daug ką lemia, nes keičiasi teiginių esmė, jei išimam "tik"

Taigi linkiu visiems sėkmės egzamine, gerai įsitikinkit, kad atsakot būtent į tokį klausimą, kad nenutiktų kaip rašiau aukščiau. Ir svarbiausia - ramybės :). Nėra čia taip sudėtinga, tiesiog atkreipkit gerai dėmesį į detales, nes "devil is in the details", kaip sakoma.

 

Autoriui dar kartą dėkui už rašinį, tikrai naudingas resursas!

 

aš auotorė, bet ok: )

 

Daug neišsiplėsiu apie Tavo komentarą manajai pastraipai, tik pasakysiu kelis dalykus: nerodžiau aš nei stipraus teiginio, nei dalinės išvados - o tik kaip atrodo ta rašinio struktūra, nes vis dar, likus mėnesiui iki egzamino, yra žmonių, kurie rašo bet kaip ir 'padrikai' - svarbu 500 žodžių.

 

Gal ir tavo tiesa apie tuos teiginius: reikėtų akcentuoti 'visą laiką', 'nuolatos', bet pas mane įžangoje (kurią, galbūt, ir skaitei) yra truputį nukreipiama kita puse: kodėl svarbu turint laisvę nepamiršti 'kurti ir lipdyti' - nežinau ar aiškiai paaiškinau:)

 

Ištiesų, nelabai aš net ir gilinausi dabar, nes man - praeitas etapas, tikiuosi, daugiau nereikės skaityti apie kaimiškus vargus, nes jau visiškai nebeaktualu, nors kad ir kaip unikalu ir lietuviška man tai bebūtų. Rašiau šį rašinį per bandomąjį, gavau 49/50 - žinau, kad pervertintas tas rašinys, bet ką jau darysi - dalinuosi tuo, ką turiu. Pasidalinkite ir jūs - Karma egzistuoja: už gerą atlyginima gerumu. O ypač tu, Tomai, pasidalink - matosi, kad žinai daugiau nei vidutinis abiturientas, galbūt Tavo rašinys kažkam padės išlaikyti egzaminą, kad ir mokyklinį ...

 

Straipsnis tikrai geras, bet gavau užsiregistruoti per naujo, nes pamiršau buvusios anketos slaptažodį. :lol:

Dar klausimėlis: ar tu tiesiog talentinga ir rašydama tau savaime gimsta mintys ir idėjos, nes kiek mačiau tavo pastraipos visai geros, beje minėjai, kad neskaitei daug kūrinių, ar čia kažkas kita?

 

jei nuoširdžiai - tai tikrai manau, kad turiu gabumų aiškiai išdėstyti mintis rašant. Nežinau, kas padėjo išugdyti tokį įgudį - neturėjau nei labai stiprios lietuvių kalbos mokytojos, kuri aiškintų rašinio struktūrą, nei labai mylėjau lietuvių literatūrą (taip, tikrai nesu skaičiusi nei vieno ilgesnio privalomo autoriaus kūrinio), bet tai nereiškia, kad maždaug nežinau, kas ir kaip buvo viename ar kitame kūrinyje (aišku, netiksliai...), nes lietuvių kalbos pamokas sąžiningai (turbūt) lankiau ir vis šis tą išgirsdavau. Galbūt padėjo ir tai, kad mūsų lietuvių mokytoja, kad ir kaip ji nemokė rašyti to rašinio, NIEKADA nėra pasakiusi, kad tavo nuomonė apie kūrinį - neteisinga (kaip esu girdėjusi, sako dauguma lietuvių k. mokytojų), galbūt tai ir padėjo turėti aiškią ir argumentuotą nuomonę vienu ar kitu klausimu. Už tai ir gerbiu savo lietuvių kalbos mokytoją.

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose
  • po 3 mėnesių...

Sveika Mille, ačiū už naudingą gidą :). Kitais metais jau žadu laikyt lietuvių egzaminą. Gal turi patarimų kokius autorius iškart mokytis, skaityt ir tikėtis, kad jie bus 2015m. egzamine?

 

Labas! Smagu, kad patiko tai, ką parašiau, o galbūt - net ir buvo naudinga;).

 

Deja, bet nesu pranašė ir net negaliu patarti tai, ko nežinotumei pats - BŪTINAI perskaityk visas pagrindines trumpas noveles(Biliūno, Apučio, Savickio, gablūt dar Bitės Vilimaitės, jei ji prie privaolumų autorių, dabar jau nepamenu), išsianalizuok jas taip, kad gerai suprastum ir galėtumei pritaikyti (netgi gali bandyti ieškoti sąsajų su šių dienų aktualijomis), galbūt skaityk 'Altorių šešėly', nes bent jau man buvo sakoma, kad joje slypi atsakymas į visas galimas pagrindines temas (meilė, šeimos santykiai, žmogaus ir gamtos ryšys, žmogaus egzistencijos problema, žmonių tarpusavio santykiai ir t.t.).

 

Daugiau nežinau ką tau ir part, nes pati nebuvau megėja skaityti 'privalomos' literatūros: }} Jei tau taip pat ne prie širdies ji, turi du variantus: arba perlipti per save ir per vasarą perskaityti kuo daugiau privalomų autorių kūrybos ir pamokose analizuoti ir/arba skaityti analizes + ne tik sedėti lietuvių pamokose, bet ir daugggg dirbti: nebijoti išsakyti savo nuomonės vienu ar kitu klausimu, nes tik taip išmoksi (jei dar nemoki) aiškiai dėstyti literatūrines mintis.Atsimink, kad neteisingos nuomonės, o ypač analizuojant literatūros kūrinius, nebūna, o jei mokytoja/švietimo sistema sako kitaip, tai tegul eina jie velniop ;) Taip pat, kai mokytoja užduos parašyti pastraipą/rašinį, stenkis jį rašyti pats, be interneto pagalbos,kad įprastumei 'brainstormint'i' - pamatysi, per egzaminą bus daug lengviau parašyti tuos 500 žodžių.

 

Didžiausios sėkmės ruošiantis egzaminui: )

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Mokiausi lt vbe 2 dienom likus iki jo. Vieną dieną konspektavau absoliučiai visus privalomus autorius, išskyrus poetus. Tai yra pasirašiau trumpą biografiją bei pasiskaitinėjau internete apie kiekvieną žinomesnį autoriaus kūrinį. Susižinojau kūrinių siužetus, veikėjus, pagrindines mintis ir t.t., o tuo pačiu stengiausi surasti ką kiekvienas rašytojas nuveikė ar kokiomis aplinkybėmis parašė tam tikrą kūrinį. Kitą dieną ieškojau, kaip reikia mano visą informaciją susiteminti ir parašyti teisingai strukturizuotą rašinį. Tam man padėjo Milles straipsnis. Na, o lt vbe rezultatas mane švelniai nustebino - 86. Didelis ačiū Millei.

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose

Mokiausi lt vbe 2 dienom likus iki jo. Vieną dieną konspektavau absoliučiai visus privalomus autorius, išskyrus poetus. Tai yra pasirašiau trumpą biografiją bei pasiskaitinėjau internete apie kiekvieną žinomesnį autoriaus kūrinį. Susižinojau kūrinių siužetus, veikėjus, pagrindines mintis ir t.t., o tuo pačiu stengiausi surasti ką kiekvienas rašytojas nuveikė ar kokiomis aplinkybėmis parašė tam tikrą kūrinį. Kitą dieną ieškojau, kaip reikia mano visą informaciją susiteminti ir parašyti teisingai strukturizuotą rašinį. Tam man padėjo Milles straipsnis. Na, o lt vbe rezultatas mane švelniai nustebino - 86. Didelis ačiū Millei.

 

Sveikinu! Ir smagu girdėti, kad kažkuo padėjo:)

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose
  • po 2 mėnesių...
  • po 4 mėnesių...
  • po 1 mėnesio...

Atrodo mokausi aš tą samprotavimą ir perskaitau tas knygas... bet kaip neinas rašiniai taip neinas... pradedu viltis jau prarast, kad nebeišmoksiu normaliai rašinio rašyt, apart struktūros :/

 

Laimės reikalas čia tas lietuvių... Man net pernai metų skaitytas knygas sunku atsiminti kai kurias, o ką daryt su tom, kurių net neskaitęs... Teks kontekstus kalt, bet tikėkimės - pasiseks :)

Nuoroda į pranešimą
Dalintis kituose puslapiuose
  • po 8 mėnesių...
  • po 1 mėnesio...
  • po 3 savaičių...
Svečias
Parašykite atsakymą...

×   Įdėta kaip raiškusis tekstas.   Atkurti formatavimą

  Only 75 emoji are allowed.

×   Nuorodos turinys įdėtas automatiškai.   Rodyti kaip įprastą nuorodą

×   Jūsų anksčiau įrašytas turinys buvo atkurtas.   Išvalyti redaktorių

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Įkraunama...
  • Dabar naršo   0 narių

    Nei vienas registruotas narys šiuo metu nežiūri šio puslapio.

  • Karštos temos

×
×
  • Sukurti naują...